Образовни профили

Veliko interesovanje učenika za različite obrazovne profile (medicinska sestra - tehničar, zubni tehničar, farmaceutski tehničar, laboratorijski tehničar, medicinska sestra – vaspitač, ginekološko-akušerska sestra, fizioterapeutski tehničar, pedijatrijska sestra tehničar) potvrđuje razlog njihovog višegodišnjeg postojanja. Dobro rukovodstvo, stručan nastavni kadar i profesionalna saradnja sa ustanovama u kojima se realizuju vežbe i blok nastava, doprinose rejtingu škole i atraktivnosti zanimanja.

Neki smerovi imaju dugu tradiciju. A prateći potrebe tržišta rada, škola ima u planu da afirmiše neke nove smerove, kao što su zdravstveni negovatelj i maser.

Medicinska sestra tehničar

Najstariji je smer u školi

Kroz vaspitno – obrazovni rad razvija se u emocionalno zrelu i stabilnu lučnost kako bi mogla razumeti i nositi se sa ljudskom patnjom, hitnim slučajevima, zdravstvenim problemima i etičkim dilemama. Sestra mora biti izuzetno stručna, brižna, strpljiva i osetljiva za ljudske probleme, spremna da prihvati odgovornost, raditi samostalno i u timu. Savesno i kritički sprovoditi ono što je propisano, te prepoznati kada se mora posavetovati sa drugima

Nastavni plan za MST. Ciljevi i zadaci smera su:
• prijem i otpust bolesnika
• staranje o sprovođenju higijenskih principa u radu sa bolesnikom i održavanju higijene prostorija, nameštaja i pribora
• dezinfekcija i sterilizacija pribora, materijala, instrumenata, nameštaja i prostorija
• sprovođenje lične higijene nepokretnih bolesnika
• kontrola vitalnih znakova, priprema za vizitu i praćenje iste
• trebovanje hrane i sprovođenje veštačke ishrane
• sprovođenje odgovarajućih medicinsko – tehničkih radnji
• trebovanje i briga o dopremanju lekova i aplikacija lekova
• pripremanje i uzimanje materijala za dijagnostička ispitivanja
• pripremanje materijala i bolesnika za razne dijagnostičke i terapeutske procedure
• priprema materijala i instrumenata za rad u previjalištu
• učešće u izvršavanju dijagnostičkih postupaka (EKG, spirometrija…)
• prijem i zbrinjavanje urgentnih stanja
• vođenje medicinske dokumentacije
• sprovođenje mera preventivne zdravstvene zaštite
• sprovođenje zdravstvenog vaspitanja
 
Područje zapošljavanja – ustanove za zdravstvenu zaštitu stanovništva, stacionarnog i ambulantnog tipa.

Zubni tehničar

Zubni tehničar je zanimanje koje se sastoji od aktivnog asistiranja u stomatološkoj ordinaciji u toku svih stomatoloških zahvata. Počinje prijemom pacijenata, a nastavlja se pripremanjem ili raspremanjem radnog mesta, sterilizacijom instrumenata i dezinfekcijom, mešanjem materijala, vođenjem administracije, trebovanjem materijala i održavanjem aparata. Tokom školovanja učenici ovladavaju veštinama asistiranja u svim fazama popravke zuba, vađenja zuba, zbrinjavanju oboljenja mekih tkiva, izrade mobilnih i fiksnih protetskih radova, asistiranja pri zbrinjavanju oboljenja zuba dece i lečenja ortodontskih nepravilnosti.
 
 
Stomatološke sestre učestvuju u sprovođenju mera prevencije stomatoloških oboljenja zdravstveno-vaspitnim radom u vrtićima, predškolskim ustanovama i savetovalištima za trudnice.
Tokom prve i druge godine pored učenja opšteobrazovnih i stručnih predmeta, vežbe iz stručnih predmeta održavaju se u školskim kabinetima. Kabinet je loše opremljen, bez stomatološke stolice, a postoji samo siromašna zaostala aparatura iz vremena školovanja zubnih tehničara u našoj školi. Nadamo se da će se ponovnom verifikacijom ovog smera i opremanjem kabineta za zubne tehničare, popraviti sveukupna situacija i za smer SS.
U trećem i četvrtom razredu praktična nastava se izvodi na odeljenjima Klinike za stomatologiju i u Domu zdravlja. Vežbe iz infektologije, u trećem razredu, održavaju se na Klinici za infektologiju. Stručne predmete i vežbe drže diplomirani stomatolozi sa završenim različitim specijalizacijama iz ove oblasti. Mogućnosti zaposlenja su u svim stomatološkim ordinacijama.
 
Nastavni plan za ZT. Ciljevi i zadaci smera su:
• poznavanje sastava i primena materijala, uz odgovarajuću aparaturu, koji se koriste u zubotehničkoj labaratoriji
• priprema radnog mesta, instrumenata, medikamenata i materijala za zubno – lekarske intervencije
• asistiranje lekaru za vreme izvođenja zubno – lekarskih intervencija
• ukazivanje prve pomoći kod besvesnog stanja
• pranje i sterilizacija instrumenata i materijala i kontrola sterilizacije
• dezinfekcija instrumenata i materijala koji ne podležu sterilizaciji
• održavanje zubno – lekarskog pribora i aparata
• vođenje i čuvanje zubo – zdravstvene dokumentacije
• sačinjavanje izveštaja
• trebovanje i čuvanje potrebnog materijala, instrumenata i pribora
• sprovođenje preventivnih mera i zdravstveno – vaspitni rad
 
Područje zapošljavanja – stomatološka služba u zdravstvenim organizacijama.

Laboratorijski tehničar

Zanimanje laboratorijski tehničar ne zahteva direktan rad sa pacijentom, osim kod uzimanja materijala za analizu. Rad laboratorijskog tehničara je rad u laboratoriji sa biološkim materijalom što zahteva spretnost, znanje i pre svega preciznost. Stečena znanja učenici potvrđuju kroz praktičnu primenu u opremljenim laboratorijama, u domovima zdravlja i bolnicama.

Nastavni plan za LT. Ciljevi i zadaci smera su:
• prijem bolesnika i uzimanje materijala za laboratorijske analize
• neposredna priprema reagenasa, pribora i aparata za rad
• izvođenje osnovnih biohemijskih analiza krvi, urina, fecesa i crevnih sokova
• priprema preparata i izvođenje osnovnih bakterioloških i parazitoloških analiza
• priprema preparata za izvođenje i izvođenje osnovnih hematoloških analiza
• priprema i izvođenje osnovnih hemijskih i bromatoloških analiza
• vošenje stručne dokumentacije
 
Područje zapošljavanja – laboratorije u zdravstvenim i odgovrajućim naučno – istraživačkim ustanovama.

Ginekološko – akušerska sestra

One moraju razumeti šta trudnoća, porođaj i novo dete znače svakoj ženi i njenoj porodici

Akušer- babica učestvuje u zbrinjavanju žena pre, tokom i posle porođaja, neguje novorođenčad, pružaju podršku i daju obaveštenja za koja su ovlašćeni. Neke akušer babice rade na ginekološkim odeljenjima gde leže žene sa bolestima reproduktivnog sistema.
Akušer babice moraju biti dobre u komunikaciji jer dobar deo njihovog posla uključuje pružanje psihološke podrške. Posebno je važno da mirno i sabrano komuniciraju s pacijentima i članovima njihove porodice u okolnostima koje su obeležene visokim stepenom napetosti, iščekivanjem, nervozom i uz sve to preopterećenjem poslom.
Takođe moraju biti svesne raznolikosti reakcija, osećanja, raspoloženja i nedoumica koje se mogu smenjivati u kratkom, ali intenzivnom razdoblju neposredno pre, tokom i posle porođaja.
Akušer babica mora biti sposobna samostalno da obavlja poslove iz svoje oblasti, da sarađuje sa drugim članovima tima i da prepozna kada se javi problem koji prevazilazi njene okvire nadležnosti.

Medicinska sestra vaspitač

Dete nije dete igračka za strine i tete.
Dete je dete da ga volite i razumete.

Medicinska sestra vaspitač radi u vrtićima sa zdravom decom uzrasta od jedne do tri godine, na poslovima nege i vaspitanja dece. Učestvuje aktivno u formiranju deteta, njegovih higijenskih, kulturnih i radnih navika. Tokom školovanja medicinska sestra vaspitač pored opšteobrazovnih predmeta stiče i znanja iz predškolske, dečje i opšte psihologije kao i iz dečije književnosti i muzičke umetnosti dece ranog uzrasta. Pored nastave koja se odvija u školskom prostoru učenici ovog smera praktični deo nastave izvode u vrtićima predškolske ustanove.

Nastavni plan za MSV. Ciljevi i zadaci smera su:
• prijem dece u ustanovu za dečji boravak i sanitarna obrada
• sprovođenje lične higijene dece ranog uzrasta
• nega i ishrana dece
• sprovođenje terapije u ustanovama za dečji boravak
• dezinfekcija i sterilizacija opreme, igračaka i ostalog materijala
• pripremanje dece za preventivne zdravstvene preglede i pomoć lekaru pri pregledu
• saradnja sa roditeljima i rad na zdravstvenom vaspitanju roditelja
• planiranje, programiranje i ostvarivanje vaspitnog rada u grupi
• organizovanje slobodnih i usmerenih aktivnosti dece, pripremanje prostora i vaspitnog materijal za igru
• vođenje pedagoške i zdravstvene dokumentacije
 
Područje zapošljavanja – ustanove za boravak i socijalno zbrinjavanje dece, odmarališta i letovališta.

Farmaceutski tehničar

Jedno je od najpopularnijih i najtraženijih zanimanja.

Za farmaceuta je bitno da je zainteresovan za prirodne nauke. Posebno za biologiju i hemiju. Posao farmaceuta zahteva preciznost i odgovornost, jer se radi o materijama i supstancama koje mogu ugroziti zdravlje potrošača. Veoma bitna je i urednost u radu. Za rad u apoteci neophodna je razvijena komunikaciona sposobnost ali i zbog izloženosti potrošačima, i emocionalna stabilnost, kao i sposobnost rada u uslovima povećanog radnog opterećenja.

Nastavni plan za FM. Ciljevi i zadaci smera su:
• održavanje aparata i instrumenata i pribora za izradu lekovitih preparata
• merenje, pakovanje i signiranje tipskih pakovanja
• izvođenje farmaceutsko – tehnoloških operacija pri izradi različitih oblika lekovitih preparata
• dopunjavanje standardnih sudova potrebnim materijalima
• pripremanje pakovanja za ručno izdavanje
• pripremanje aseptične komore i sterilizacija potrebnih sudova
• prijem i smeštaj lekova i ostalih farmaceutskih preparata
• pripremanje demineralizovane, destilovane i sterilizovane vode
• priprema sirovina u industrijskim pogonima za izradu lekovitih preparata
• vođenje farmaceutske administracije
 
Područje zapošljavanja – apoteka i biljne apoteke, galenske laboratorije i industrijski pogoni za izradu lekova i parafarmaceutika i naučno – istraživačke ustanove.

Fizioterapeutski tehničar

Jedno je od najtraženijih zanimanja u Medicinskoj školi. Interesovanje je svake godine veliko, a za razliku od ostalih smerova, za ovaj se naročito zanimaju dečaci. Zato se, donekle, smatra muškim zanimanjem u pretežno ženskoj školi. Suština ovog zanimanja su osnove rehabilitacije i nega bolesnika. Uči se nega i rahabilitacija obolelih, povređenih i invalidnih lica (dece i odraslih) koji su potpuno ili delimično nepokretni. Prve dve godine ne razlikukuju se suštinski mnogo od ostalih smerova. Učenici vežbaju u školskom kabinetu negu bolesnika i savladavaju osnovne radnje vezane za rehabilitaciju. Opremljenost kabineta je prilično dobra, ali se u ovom periodu intenzivno radi na osavremenjavanju.  Praktična nastava se izvodi u Domu zdravlja, Novopazarskoj banji. Na svim ovim mestima učenici uče i uvežbavaju veliki broj opštemedicinskih i fizikalnih procedura: upotrebu svetlosne energije, toplotne energije, hidroterapije, elektroterapije, magnetoterapije, ultrazvučne terapije, različitih masaža i vežbi (kineziterapije).
 
 
 
Učenik koji se opredeli za ovaj smer mora da poseduje snagu, kondiciju i spretnost za obavljanje velikog broja manuelnih radnji prilikom masaža i vežbi. Prethodno stečeno teorijsko znanje primenjuje upotrebom različite aparature koja je zastupljena na klinikama i sve savremenija. Ovo se naročito odnosi na veliki broj elektroaparata (naizmenične struje, ultrazvuka…). Ovaj posao je usko povezan i sa upotrebom lekovitog blata, parafina, radom u bazenima (različite hidroprocedure), saunama… Stručne predmete predaju lekari specijalisti fizijatri. Mogućnost zapošljavanja FT je velika: bolnice, domovi zdravlja, klinike, instituti, zavodi za fizikalnu medicinu i rehabilitaciju, prirodna lečilišta, saloni lepote, sportski klubovi.
 
Nastavni plan za FT. Ciljevi i zadaci smera su:
• prijem i priprema bolesnika
• izrada plana tretmana na osnovu uputstava fizijatra, uzetih tekstova i funkcionih ispitivanja
• sprovođenje fizikalnih procedura i jednostavnijeg kinezi – tretmana
• sprovođenje mera zaštite zavisno od aparature koju koristi i vrste aplikovanog agensa
• provera ispravnosti aparata
• obuka u sprovođenju kinezi – tretmana u kućnim uslovima
• vođenje dokumentacije
 
Područje zapošljavanja – službe za fizikalnu terapiju i rehabilitaciju u zdravstvenim, banjskim, klimatskim, rekreativnim i sportskim organizacijama.

Pedijatrijska sestra tehničar

Pedijatrijska sestra – tehničar stiče znanje o negovanju i lečenju, kako bolesne, tako i zdrave dece. Pedijatrijska sestra je obučena da prati rast i razvoj dece, da pruža savete roditeljima u procesu zaštite i očuvanja zdravlja dece. U toku školovanja, pored stručnog znanja, stiče i znanje za izvođenje mnogih higijensko – tehničkih radnji. Učencii se osposobljavaju za rad na dečijim odeljenjima svih ustanova koje se bave prevencijom i lečenjem dece.
Područje zapošljavanja – u dečijim dispanzerima domova zdravlja, klinikama, bolnicama i institutima u oblasti prevencije i lečenja.